18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Gry wojenne

chor. Krzysztof GoneraZaktualizowano 
Wiedza operacyjno - taktyczna, ale także refleks i umiejętność poruszania się w aplikacjach programu, to główne zadania stawiane żołnierzom szkolonym przez przedstawicieli Centrum Symulacji i Komputerowych Gier Wojennych (CSiKGW) Akademii Obrony Narodowej. W ramach pięciodniowego kursu zorganizowanego w „Czarnej Dywizji” operatorzy JTLS (ang. Joint Theatre Level Simulation) doskonalą swoje umiejętności w zakresie wykorzystywanego w NATO systemu symulacyjnego.

Prowadzony od 16 stycznia br. kurs specjalistyczny operatorów stacji roboczej systemu symulacyjnego JTLS w wersji 3.4.6 stanowi etap doskonalenia i przygotowania do ćwiczenia dowódczo-sztabowego pod kryptonimem „BÓBR-12”. Od zaawansowania operatorów systemu szkolących się w posługiwaniu modułami, ich biegłością w obszarach wypełniania rozkazów w zakresie działań bojowych, zadań wsparcia ogniowego, czy dokonywania zaopatrywania w dużej mierze zależeć będzie jakość wykonywanych w ramach ćwiczenia zadań.

Kilka godzin dziennie spędzonych przy stacjach roboczych, reagowanie na symulowaną sytuację, to dla 26 oficerów, operatorów systemu operacyjnego JTLS najlepsza lekcja, by dojść do jak największego zaawansowania, które zweryfikowane zostanie już niebawem, w trakcie bez mała tygodniowego ćwiczenia. Ich rolą jest wprowadzenie w system decyzji ćwiczących, innymi słowy zamiana rozkazu operacyjnego, który otrzymają, na rozkaz systemu symulacyjnego. Druga istotna rola, którą mają do wypełnienia opiera się na wymianie informacji w drugim kierunku. Otrzymywane, generowane przez system raporty z podległych, wirtualnych jednostek operatorzy przekazują zespołom podgrywającym. To swoiste meldunki o otrzymanych stratach, potrzebach w zakresie zaopatrzenia w sprzęt i ludzi, które w dalszym działaniu stanowić będą o powodzeniu wykonywanego zadania.

- Zaletą tego szkolenia jest to, że system zastępuje uzbrojenie i sprzęt wojskowy oraz środki bojowe, które wykorzystane byłyby w realnym ćwiczeniu na poligonie. To wielka oszczędność w procesie szkolenia. Mamy tu do czynienia z wirtualnym modelowaniem sytuacji na polu walki. Co ważne, na podstawie symulacji możemy ocenić trafność decyzji podjętej przez ćwiczącego dowódcę - zaznacza kierownik kursu, podpułkownik Marek Sołoducha - na co dzień szef pracowni programowania ćwiczeń CSiKGW.

Finalnym punktem kursu będzie przeprowadzone ostatniego dnia ćwiczenie kontrolne, podczas którego specjaliści z Akademii Obrony Narodowej dokonają weryfikacji umiejętności szkolonych oficerów.


Zapisz się do newslettera!

Dodaj też swój artykuł lub prześlij swoje zdjęcia!Poinformuj nas o imprezie.

* * *

System symulacyjny działań połączonych JTLS (Joint Theater Level Simulation) to interaktywny systemem symulacyjny, dający możliwości modelowania działania zarówno wszystkich rodzajów wojsk, jak i rodzajów sił zbrojnych. W swoim działaniu daje zobrazowanie kluczowych aspektów wojny, uwzględniając ogniwa pozamilitarne.

Możliwości operacyjne systemu w JTLS pozwalają na tworzenie nawet do dziesięciu stron konfliktu zbrojnego. Co więcej, każda ze stron konfliktu podzielona może być na dowolną liczbę podgrup sił (frakcji). System pozwala także na asymetryczność relacji pomiędzy stronami, a także wprowadzenie zmian w czasie trwania „gry”, w zależności od symulowanego scenariusza.

Operatorzy systemu JTLS oddziałują na symulację interaktywnie poprzez wysyłanie rozkazów do dowodzonych w systemie jednostek wojskowych. Łańcuch dowodzenia definiuje się na etapie tworzenia bazy danych, zaś definiowanie w grze stron konfliktu znajduje się w określonej relacji z innymi stronami jako przyjazna, neutralna, podejrzana lub wroga.

System JTLS daje możliwość modelowania 100 systemów walki, a każdy z nich definiowany jest poprzez takie parametry, jak maksymalny skuteczny zasięg prowadzenia ognia, zdolności napraw oraz odzyskiwania uszkodzonego sprzętu, typ wymaganego paliwa i amunicji, które wykorzystywane są w trakcie symulacji.

Wideo

polecane: FLESZ: Bez wiz do USA? Potrzebna pomoc Polaków.

Materiał oryginalny: Gry wojenne - Żagań Nasze Miasto

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3