Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Czy wróci połączenie kolejowe Żagania ze Szprotawą? Otóż jest szansa...

Dariusz Chajewski
Dariusz Chajewski
W Szprotawie już od lat marzą o powrocie kolei. Na przykład w postaci szynobusu
W Szprotawie już od lat marzą o powrocie kolei. Na przykład w postaci szynobusu Mariusz Kapała
Kilka dni temu przedstawiciele lubuskiego Urzędu Marszałkowskiego spotkali się z władzami Szprotawy w sprawie projektu rewitalizacji linii kolejowej nr 14 na odcinku Szprotawa – Żagań. Plan ma być zrealizowany w ramach programu „Kolej Plus”. Trwają ostatnie przygotowania do ogłoszenia przetargów na opracowanie studium planistyczno-prognostycznego, którego ocena będzie podstawą do podjęcia przez PKP PLK ostatecznej decyzji o przyznaniu dofinansowania.

"Czternastka" to linia kolejowa łącząca Tuplice Łodzią Kaliską. Nawiasem mówiąc, pierwszym odcinkiem powstałym na terenie Prus był właśnie fragment Głogów – Żagań, otwarty 1 października 1846 roku przez przedsiębiorstwo Dolnośląska Kolej Boczna. Niestety w ostatnich latach na części tego szlaku wprowadzono ograniczenia użytkowania z powodu skrócenia czasu pracy stacji i posterunków lub ich zamknięcia; dotyczy to przede wszystkim odcinków w naszym regionie: Lasocice – Wschowa, Wschowa – Stare Drzewce, Stare Drzewce – Głogówko, Kłobuczyn – Niegosławice oraz Niegosławice – Szprotawa

Wielkie marzenie szprotawian

- Dziś zdarzają się tutaj sporadyczne pociągi towarowe, transporty wojskowe - słyszymy w Szprotawie. - Jeszcze przez jakiś czas jeździły pociągi osobowe do Niegosławic, na krótko uruchomiono połączenie z Niegosławicami i można było dojechać do Forst i po przesiadce ruszyć w głąb Niemiec. Teraz nic się nie dzieje...

Samorządy biorące udział w projekcie pozytywnie odpowiedziały na apel o wsparcie w przyszykowaniu dokumentacji, ze względu na wyższe niż pierwotnie zakładano koszty.

- Bardzo kibicuję temu projektowi. Kolej w Szprotawie to wielkie marzenie Szprotawian. To również realna walka z wykluczeniem komunikacyjnym, którego doświadczają osoby starsze, niezmotoryzowane oraz młodzież dojeżdżająca do szkół. – relacjonuje spotkanie burmistrz Mirosław Gąsik. Jak tylko zadanie otrzyma wsparcie finansowe, Szprotawianie będą mogli dojechać szynobusem do Żar, Żagania i Zielonej Góry. Na tym jednak gmina nie poprzestaje. Kolej Plus to duża szansa, ale trzeba szukać możliwości wszędzie gdzie to możliwe, dlatego na dniach skieruję apel do Ministerstwa Infrastruktury i PKP PLK o przeprowadzenie remontu całego odcinka z Żagania przez Szprotawę aż do Głogowa. Zabiegamy także o remont zaniedbanego peronu i dworca.

Pociąg jak statek kosmiczny

Maciej Boryna, naczelnik wydziału gospodarki i rozwoju szprotawskiego magistratu przypomina, jak przed laty zorganizowano przejazd pociągiem retro po nieużywanej trasie. Podziwiały pociąg wówczas tłumy ludzi, jakby chodziło o lot statkiem kosmicznym.
- Kolej miastu jest bardzo potrzebna także ze względu na nasze ambicje stania się ośrodkiem turystycznym - tlumaczy. - Na razie nasza sytuacja komunikacyjna jest, delikatni mówiąc, skomplikowana. Prowadzimy również rozmowy na temat wzmocnienia komunikacji autobusowej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zagan.naszemiasto.pl Nasze Miasto