Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec PKP w Żaganiu! Pierwszy pociąg wjechał na naszą stację 175 lat temu! Jako jedyny w okolicach został wyremontowany!

Małgorzata Trzcionkowska
Małgorzata Trzcionkowska
Pierwszy pociąg przyjechał do Żagania w 1846 roku
Pierwszy pociąg przyjechał do Żagania w 1846 roku Karol Cząstka, Małgorzata Trzcionkowska, archiwum
Historia kolejnictwa w Żaganiu sięga roku 1845, w którym rozpoczęto budowę pierwszych mostów kolejowych. Pierwszy parowóz wjechał na dworzec w Żaganiu w lipcu 1846 r. Oficjalnie, kolejne rocznice historii kolei żagańskiej odnoszą się właśnie do daty przejazdu pierwszego pociągu. Zobaczcie zdjęcia współczesne i archiwalne dworca PKP w galerii. Przesuwajcie je strzałkami.

W 2015 roku wystawę żagańskiego kolejnictwa zorganizowała Miejska Biblioteka Publiczna w Żaganiu. Bogate zbiory zdjęć, a także ogromną wiedzę na ten temat ma Sławomir Świniuch, prezes Stowarzyszenia OK1 i czynny ma maszynista, także legendarny Roman Polański, były zawiadowca stacji Żagań, rozpoczynający kolejne Przystanki Woodstock, a następnie Pol'and'rock Festivale Jurka Owsiaka. Co roku można było zwiedzać żagański dworzec i poznawać jego tajemnice podczas Loko Pikniku, niestety, w ub. roku impreza nie odbyła się z powodu pandemii i być może podobnie będzie również w 2021 roku.

Księżna żagańska witała króla

Źródła historyczne podają, że w 1850 księżna Dorota Talleyran-Perigord poleciła wznieść nowy most na rzece Bóbr zwany Mostem Doroty, a później Mostem Królewskim. Niestety, nie przetrwał on do dzisiejszych czasów. Łączył on park, a konkretnie bażanciarnię ze stacją kolejową. 8 września 1851 księżna wraz z władzami miasta i mieszkańcami Żagania powitała na żagańskim dworcu króla pruskiego Fryderyka Wilhelma IV, który przybył do miasta z wizytą. W 1869 Wilhelm II podpisał koncesję na budowę linii Żagań-Żary, którą oddano do użytku w 1871, później otwierano kolejne linie łączące Żagań z Legnicą, Nową Solą, Zebrzydową i Świętoszowem.

Żagański dworzec jest faktycznie trzecim gmachem

Pierwszy budynek dworca kolejowego przetrwał do 1876 roku, ale został zniszczony w pożarze. Obecny został zbudowany w 1913 roku. Przed I wojną światową na stacji Żagań krzyżowało się siedem linii kolejowych. Również po II wojnie światowej Żagań był jednym z największych węzłów zachodniej Polsce, z pięcioma peronami. Kiedyś z dworca jeździły pociągi w siedmiu kierunkach, było regularne połączenie Żagań-Warszawa-Żagań (przywrócone w blisko 2 lata temu, po 19 latach przerwy połączenie z Żar, Żagania i Zielonej Góry do Warszawy). Dworzec nie jest położony w centrum miasta, jak w wielu innych miejscowościach, a na uboczu. Powodem takiej lokalizacji były transporty wojskowe. W mieście i jego okolicach jest ogromny poligon wojskowy oraz koszary.

Żagański dworzec tętnił życiem

Po wojnie na kolei pracowało ponad tysiąc osób. W ciągu doby przejeżdżało 200 pociągów. Były własne zakłady naprawcze, czyli parowozownia. Na dworcu przez 24 godziny działała słynna w całej Polsce restauracja, w której podawano świetne jedzenie. Na okrągło pracowały sklepy i kioski, była nawet poczta. Stacja zaczęła podupadać w latach 90. Restauracja i sklepy zostały zamknięte, a rozkład jazdy skurczył się do zaledwie kilku pociągów. Jednym z najważniejszych powodów był brak elektryfikacji linii.
Starzy kolejarze wspominają, że PKP przestały dbać o swoją infrastrukturę już w latach 70. A po zmianach ustrojowych przedsiębiorstwo zostało podzielone na mnóstwo spółek, z których każda odpowiadała za coś innego. Brakowało jednego gospodarza.

Czytaj również

Ogromny remont żagańskiego dworca

W listopadzie 2017 roku PKP S.A. rozpoczęły rewitalizację żagańskiej stacji w ramach programu inwestycji dworcowych. Warunkiem rozpoczęcia prac było zagospodarowanie dużej części pomieszczeń odnowionego dworca przez miasto. Swoją siedzibę przy ul. Kolejowej znalazła m.in. straż miejska.
Budynek został dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, w tym osób niepełnosprawnych. Zamontowane zostały m.in. windy, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, oznakowania i tablice tyflograficzne. Do potrzeb osób niepełnosprawnych dostosowane zostały również toalety. Wszystkie prace były prowadzone w pod opieką konserwatorską. Niestety, remontu wciąż wymaga tunel na perony.

Prace modernizacyjne zrealizowała firma SKB S.A. z Warszawy. Remont zakończył się w pierwszym kwartale 2019 roku. Koszt modernizacji to prawie 17 mln zł netto. Pieniądze pochodziły ze środków własnych PKP S.A. oraz środków budżetu państwa.

Zobacz film MS Vision of Art, Żagań PKP z powitania pierwszego (po 19 latach przerwy) pociągu z Warszawy na dworcu w Żaganiu

Sprawdź, gdzie leży żagański dworzec na mapie Google - tak wyglądał dworzec przed remontem

Zobacz film x-news Warmia i Mazury jednak bez pomocy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na zagan.naszemiasto.pl Nasze Miasto