Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Remont A18. Odcinek z Żar do Iłowej skończony. Możemy jechać dwoma pasami dawnej "patatajki" | NOWE ZDJĘCIA

Małgorzata Fudali Hakman
Małgorzata Fudali Hakman
Pierwszy odcinek autostrady A18 między Żarami, a Iłową został do użytku.
Pierwszy odcinek autostrady A18 między Żarami, a Iłową został do użytku. Małgorzata Fudali Hakman/GDKiA
Pierwszy odcinek autostrady A18 między Żarami, a Iłową został do użytku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to w drugiej połowie 2023 r. kierowcy będą mieli do dyspozycji całą trasę o łącznej długości ponad 70 km.

-Otrzymaliśmy pozwolenie na użytkowanie rozbudowanego do parametrów autostrady dawnego odcinka DK18 między węzłami Żary Zachód i Iłowa. Przez najbliższe dwa tygodnie będziemy sukcesywnie likwidować utrudnienia i udostępniać drogę kierowcom w pełnym przekroju 2+2. Prace budowalne na pozostałych odcinkach zakończą się w przyszłym roku -informuje rzecznik GDDKiA, Anna Jakubowska.

To ponad 20 km komfortowej autostrady wykonanej w technologii betonowej. Ruch między węzłami Żary Zachód i Iłowa będzie stopniowo puszczany po obu jezdniach w pełnym przekroju, w miarę postępu prac przy usuwaniu elementów czasowej organizacji ruchu, m.in. betonowych zapór rozdzielających kierunki jazdy. Cała operacja będzie prowadzona pod ruchem i zajmie około dwóch tygodni.

ZOBACZ JAK WYGLĄDA TERAZ AUTOSTRADA A18

od 16 lat

Drugi etap budowy A18

Przebudowa jezdni południowej DK18, na odcinku 70 km pomiędzy Olszyną i Golnicami, w kierunku Wrocławia jest drugim etapem prac związanych z dostosowaniem tej drogi do parametrów autostrady. Pierwszym etapem była budowa jezdni północnej DK18, w kierunku granicy państwa w Olszynie, o parametrach autostradowych w latach 2004-2007. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla południowej jezdni przyszłej A18 została wydana już w 2011 r. Jednak dopiero decyzja Ministra Infrastruktury z sierpnia 2018 r. zapewniła finansowanie i umożliwiła realizację inwestycji. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w 2023 r. kierowcy będą mieli do dyspozycji całą trasę o łącznej długości ponad 70 km o parametrach autostrady.

Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy w latach 30. XX wieku. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław. I właśnie ta jezdnia jest teraz modernizowana.

Pierwszy odcinek autostrady A18 między Żarami, a Iłową został do użytku.

Remont A18. Odcinek z Żar do Iłowej skończony. Możemy jechać...

Zakres prac

Odcinek pomiędzy węzłami Żary Zachód i Iłowa realizowany był w systemie Buduj. Umowa na roboty została podpisana 14 listopada 2019 r. z konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Koszt wykonanych prac to ponad 260 mln zł.

Głównym zadaniem wykonawców było dostosowanie, w pełnym zakresie, istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace polegały głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni południowej i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia została rozebrana, na jej miejscu położona została nowa, a jezdnia została poszerzona z 9,5 do 11 m. Wybudowane zostały również trzy górne przejścia dla dużych zwierząt, trzy wiadukty i most w ciągu autostrady. Przebudowany został także węzeł autostradowy Żary Południe.

Pierwszy odcinek autostrady A18 między Żarami, a Iłową został do użytku.Małgorzata Fudali Hakman/GDKiA

Z budowlanej kuchni

Do budowy nowej nawierzchni, korpusu drogi, obiektów inżynierskich i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) wykorzystano m.in.:

  • 113 tys. kubików mieszanki betonowej, z czego 100 tys. zużyto do wykonania nawierzchni drogi, a 13 tys. do budowy obiektów mostowych. To ponad połowa ilości zużytego betonu do budowy jednego z najwyższych budynków w Polsce – Sky Tower.
  • 2,5 tys. ton stali, z czego 500 ton stanowiły elementy konstrukcji nawierzchni (dyble, kotwy, zbrojenie), a 2 tys. pochłonęły konstrukcje obiektów mostowych. To stanowi blisko jedną czwartą ilości wykorzystanej do budowy Stadionu Narodowego.

W okresie największej mobilizacji pracowało na budowie blisko 400 osób, z wykorzystaniem 200 jednostek sprzętowych (m.in. koparek, dźwigów, rozkładarek, palownic, walców, kafarów, zagęszczarek).

W lipcu ubiegłego roku ułożyliśmy półkilometrowy odcinek testowy nawierzchni betonowej. Odcinek próbny układa się w celu sprawdzenia czy zastosowane materiały, technologia i jakość wykonanych prac gwarantują otrzymanie nawierzchni o wymaganych parametrach. Posłużył on do pobrania próbek i wykonania badań. Sprawdziliśmy m.in. wytrzymałość na ściskanie, zginanie i rozciąganie oraz mrozoodporność, a także równość podłużną, poprzeczną i współczynnik tarcia.

Pierwszy odcinek autostrady A18 między Żarami, a Iłową został do użytku.Małgorzata Fudali Hakman/GDKiA

Prace budowlane trwają jeszcze na trzech pozostałych odcinkach o łącznej długości 50 km:

  • granica państwa w Olszynie - Żary,
  • Iłowa - granica województw lubuskiego i dolnośląskiego,
  • granica województw lubuskiego i dolnośląskiego - Golnice.

Wszystkie mają zostać ukończone jesienią przyszłego roku.

Pierwszy odcinek autostrady A18 między Żarami, a Iłową został do użytku.Małgorzata Fudali Hakman/GDKiA

Trasa budowana za czasów Adolfa Hitlera

Warto przypomnieć, że DK18 wiedzie przez III transeuropejski, drogowy korytarz transportowy łączący Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Na przejściu granicznym w Olszynie łączy się z niemiecką autostradą A15, a po stronie polskiej łączy się z autostradą A4 na węźle Krzyżowa.

Jezdnia północna A18 została wybudowana na parametrach autostradowych w latach 2004-2007. Był to pierwszy etap budowy autostrady A18. Starą drogę krajową nr 18, a obecnie jej nitkę południową, wybudowali Niemcy już w latach 30. XX wieku, jeszcze za czasów Adolfa Hitlera. Stanowiła ona fragment autostrady Berlin - Wrocław.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na zagan.naszemiasto.pl Nasze Miasto