MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Męka kierowców z Żagania i okolic zbliża się ku końcowi wraz z zamknięciem remontu czterech mostów! Ten w Trzebowie jest wyjątkowy!

Małgorzata Trzcionkowska
Małgorzata Trzcionkowska
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Już wkrótce zakończy się męka kierowców z Żagania i tych, którzy przejeżdżają przez Żagań, którzy w godzinach szczytu muszą stać w długich korkach. W ciągu najbliższych miesięcy ma się wreszcie zakończyć przebudowa czterech mostów. Dwóch mostów Doroty w Żaganiu, przy ul. Żelaznej oraz mostów w Rudawicy i Trzebowie. Ten ostatni jest wyjątkowy! Zdaniem naukowców z Politechniki Wrocławskiej jedyny na świecie!

Przebudowa czterech mostów w powiecie żagańskim to największa inwestycja powiatowa Starostwa Powiatowego w Żaganiu. Inwestycja zaczyna się przy ul. Żelaznej w Żaganiu, a wiedzie aż do granicy województwa lubuskiego i dolnośląskiego, w okolicach Świętoszowa. Koszty przedsięwzięcia to blisko 100 mln zł i prawie w całości środki pochodzą z budżetu państwa.
Wykonawcą przepraw jest firma Nowak Mosty z Dąbrowy Górniczej.

Jedyny taki most na świecie powstaje w Trzebowie

Przebudową objęte są dwa mosty Doroty przy ul. Żelaznej w Żaganiu, a także most w Rudawicy i Trzebowie. Ten ostatni jest wyjątkowy, jedyny na świecie, budowany techniką hybrydową! Tak oceniają go naukowcy z Politechniki Wrocławskiej. - To pierwszy most w takiej technologii w Polsce i na świecie - ocenił profesor Jan Biliszczuk, światowej sławy mostowiec, który wraz z zespołem naukowców z Politechniki Wrocławskiej odwiedził budowę na Kwisie, w podżagańskim Trzebowie. - Rozwiązanie jest bardzo innowacyjne, z niskim zużyciem materiałów, tak zwana konstrukcja hybrydowa, czyli nowa wersja żelbetu. Stal w tym moście pracuje na rozciąganie, natomiast beton przenosi ściskanie. Uzyskujemy bardzo zachęcające efekty, jeśli chodzi o zużycie materiałów i tempo budowy. Główne przęsło mostu ma ponad 50 metrów. To dotychczas było zarezerwowane dla konstrukcji stalowych albo sprężonych. Tu mamy konstrukcję żelbetową, która pozwala na pokrycie takiej rozpiętości. Najpierw powstała idea takich mostów, potocznie nazywana "krokodyl". Została przebadana w laboratorium, a to jest jej pierwsze wdrożenie. Za rok, dwa, trzy, wszyscy inżynierowie zajmujący się mostami będą mówić, że pierwszy taki most powstał właśnie w Trzebowie, w Polsce.

Czym jest "krokodyl" z Trzebowa?

Czym jest tajemniczy krokodyl, o którym mowa? To nic innego, jak innowacyjny sposób połączenia dwóch odmiennych materiałów, jakimi są stal i beton. Prefabrykowane belki zespolone PreCoBeam wykonane są ze stali samopatynującej, są cięte tlenowo wzdłuż środnika zgodnie z geometrią.
Takie rozwiązanie pozwala budowlańcom na osiągnięcie:

  • dużo lepszej współpracy materiałów na styku stali z betonem,
  • poprawionych wyników trwałości zmęczeniowej belki,
  • niższego poziomu zużycia stali i betonu,
  • wyższego stopnia prefabrykacji w celu skrócenia czasu instalacji.

Czytaj również na naszym portalu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Męka kierowców z Żagania i okolic zbliża się ku końcowi wraz z zamknięciem remontu czterech mostów! Ten w Trzebowie jest wyjątkowy! - Gazeta Lubuska

Wróć na zagan.naszemiasto.pl Nasze Miasto