Likwidacja połączenia z Żagania do Warszawy! Powodem ma być małe zainteresowanie pasażerów!

Małgorzata Trzcionkowska
Małgorzata Trzcionkowska
Po dwóch latach od otwarcia bezpośrednie połączenie kolejowe z Żagania do Warszawy zostanie zlikwidowane. Powodem jest małe zainteresowanie pasażerów
Po dwóch latach od otwarcia bezpośrednie połączenie kolejowe z Żagania do Warszawy zostanie zlikwidowane. Powodem jest małe zainteresowanie pasażerów Małgorzata Trzcionkowska, Koalicja Kolejowe Południe
Trwają prace nad nowym rozkładem jazdy pociągów. Ministerstwo Infrastruktury już zapowiada, że nie będzie w nim bezpośredniego połączenia z Żagania, Żar i Zielonej Góry do Warszawy. Powodem jest mała frekwencja.

O przywrócenie bezpośredniego połączenia z Żagania do Warszawy walczyli mieszkańcy Żagania i społecznicy. Ostatni taki pociąg odszedł ze stacji Żagań w 2000 roku. Od tamtej pory nie było już bezpośredniego połączenia ze stolicą, a dotarcie tam z przesiadkami było bardzo problematyczne.

Ludzie walczyli o pociąg do Warszawy!

Dwa lata temu do PKP Intercity i Ministerstwa Infrastruktury trafiło kilka tysięcy kartek pocztowych z petycją. Dzięki zaangażowaniu wielu ludzi, pierwszy po 19-letniej przerwie pociąg Konopnicka przez Zieloną Górę, Żary i Żagań wjechał uroczyście na żagański peron 15 grudnia 2019 roku. Była wielka pompa, przemowy władz miasta, grała też orkiestra. Po dwóch latach już wiadomo, że to ostatnie miesiące bezpośredniego połączenia z Żagania do Warszawy. Powodem jest zbyt małe zainteresowanie pasażerów.

Pociągi na stacji Żagań się dublowały

Jako pierwszy o tych zamiarach poinformował radny miejski i kolejarz Grzegorz Kuźniar z Koalicji Kolejowe Południe. - To już pewne, Ministerstwo Infrastruktury jako organizator połączeń międzywojewódzkich od grudniowego (2021) rozkładu jazdy, likwiduje TLK Konopnicka z (Zielonej Góry) Żar i Żagania do Warszawy - podkreśla Grzegorz Kuźniar. - Można się było tego spodziewać. Pociąg na odcinku do Wrocławia nie cieszył się zbytnią frekwencją z powodu dublowania go z pociągiem "Bóbr" Kolei Dolnośląskich, który odjeżdżał 20 minut wcześniej. Docelowo, po zakończeniu remontów między Zieloną Górą, a Zbąszynkiem pociąg do Warszawy wróci przez Poznań (nie wcześniej niż na przełomie 2022/2023). Żagań i Żary nie zostaną całkiem na lodzie. W miejsce TLK Konopnicka uruchomiony zostanie IC HETMAN, który połączy nasze miasta z Lublinem przez Wrocław, Opole, Katowice, Kraków i Rzeszów. Uzupełni on dziurę w rozkładzie jazdy, ponieważ z Żar będzie odjeżdżał przed południem. Do Warszawy przez ten czas nadal będzie można się udać z szybką przesiadką we Wrocławiu.
Nowy pociąg będzie odpowiedzią na apele studentów Katowic i Wrocławia - dodatkowo w porównaniu do "Konopnickiej" będzie dysponował nowymi klimatyzowanymi wagonami, co też jest nie bez znaczenia. Nareszcie też, przed południem będzie można się bezpośrednio dostać do Wrocławia - nie tylko o 6 rano.

Ministerstwo Infrastruktury potwierdza likwidację połączenia

Ze względu na niską frekwencję w pociągu „Konopnicka” nie będzie on uruchamiany na odcinku Zielona Góra – Żary – Wrocław — wyjaśnia Szymon Huptyś, rzecznik prasowy
Ministerstwa Infrastruktury. - Koleje Dolnośląskie poinformowały już o zaplanowaniu kursowania pociągu KD „Bóbr” Żary 5.40 – Żagań 5.52 – Wrocław 7.48, dzięki któremu zapewniony zostanie poranny dojazd do Wrocławia i skomunikowanie do Warszawy, z pociągiem PKP IC „Konopnicka”, który zaplanowany został do kursowania w relacji Wrocław – Lublin.

Będzie jeździł IC Hetman

Zgodnie z projektem przyszłego rozkładu jazdy, połączenie PKP Intercity SA do Żar i Żagania będzie realizował pociąg IC „Hetman” relacji Zielona Góra – Wrocław Główny – Lublin z grupą wagonów bezpośrednich Stalowa Wola Rozwadów – Hrubieszów Miasto, dzięki któremu mieszkańcy Żar i Żagania zyskają bezpośrednie połączenie z takimi ośrodkami jak Opole, Katowice, Kraków, Rzeszów, Zamość i Lublin. Ponadto skomunikowanie tego pociągu do Warszawy zaplanowano na stacji Wrocław Główny z pociągiem IC „Słowacki” relacji Wrocław Główny – Ełk.

Dodatkowo, w wybrane dni tygodnia istnieć będą następujące możliwości podróży pomiędzy Żarami a Warszawą:

  • Pociąg KD „Witelon” (kursuje w C – soboty, niedziele i święta) odjazd ze stacji Żary o godz. 8.53, przyjazd do stacji Wrocław Gł. o godz. 10.59, skomunikowanie na stacji Wrocław Gł. z pociągiem IC „Fredro” - odjazd ze stacji Wrocław Gł. o godz. 11.11, przyjazd do stacji Warszawa Centralna o godz. 15.24,
  • Pociąg IC „Konopnicka” - odjazd ze stacji Warszawa Centralna o godz. 14.41, przyjazd do stacji Wrocław Gł. o godz. 19.13, skomunikowanie na stacji Wrocław Gł. z pociągiem KD „Kepler” (kursuje w piątki i niedziele) - odjazd ze stacji Wrocław Gł. o 19.30, przyjazd do stacji Żary o godz. 21.34.

Zobacz film My Vision of Art z powitania pierwszego po długiej przerwie pociągu Żagań-Warszawa

Ministerstwo Infrastruktury zastrzega, że prace nad przyszłym rozkładem jazdy pociągów jeszcze się nie zakończyły, a ostateczny kształt oferty przewozowej może ulec zmianie.

Stowarzyszenie Miłośników Kolei OK 1 walczyło o pociąg

- Nie podzielamy entuzjazmu niektórych osób, które pospieszyły ogłaszać światu nowinę o likwidacji połączenia między Żarami i Żaganiem a Warszawą - stwierdza Rafał Szymczak, sekretarz SMK OK1. - Przed naszą akcją w sprawie przywrócenia połączenia byliśmy od paru lat "białą plamą" na mapę kolejowych połączeń dalekobieżnych. Nasza i mieszkańców walka o ten pociąg zmieniła ten stan i nawet dziś po zapowiedzi likwidacji połączenia do Warszawy nie zostaniemy już bez połączenia dalekobieżnego. Co do TLK Konopnicka, to trasa może nie była szczytem naszych marzeń, ale była! Zaczęli tym pociągiem jeździć ludzie. Jeździły wycieczki szkolne, dojeżdżano do rodzin i na studia. Co z tego jeśli zaczęto zmieniać trasę, a dodatkowo trakcja spalinowa zawodziła. Wciąż na polskiej kolei inwestuje się głównie w tabor elektryczny, a lokomotyw spalinowych dramatycznie brakuje. W związku z tym każda awaria powodowała wprowadzenie autobusowej komunikacji zastępczej. A to prosta droga do uzasadniania likwidacji połączenia z powodu "zbyt małej ilości pasażerów". Połączenie popularność zyskuje latami, traci je błyskawicznie, gdy ciągle zmienia się trasę, godziny i wprowadza komunikację zastępczą (to schemat przerabiany od lat). No cóż, nie ma też co ukrywać, że pociąg był także konkurencją na trasie do/z Wrocławia dla innego przewoźnika. Przyjmujemy likwidację połączenia do Warszawy za smutkiem, ale nie składamy oręża i w przyszłości będziemy walczyć o połączenie Żagania i Żar z Warszawą, ale przez Poznań (gdy zakończy się modernizacja linii kolejowej).

Zobacz film x-news o kosmicznym wyścigu

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie